top of page

Snøberedskapen er avsluttet – vi retter blikket mot sommeren og høysesong!

  • RailCom
  • for 2 døgn siden
  • 2 min lesing

Vinteren har kommet og gått, og snøberedskapen til RailCom på oppdrag for Bane NOR er nå i ferd med å fases ut. Vårrengjøringen de siste ukene har vært rettet mot å rydde og rengjøre stasjoner, parkeringsplasser og tilkomstveier fra Bryn til Sagdalen.


Høy beredskap gjennom hele vinteren

Gjennom hele vinteren har det vært høy beredskap, også i perioder med utfordrende vær og under høytidsdager. Flere dedikerte team har sørget for at stasjonsområdene har vært tilgjengelige og sikre for de reisende – noe som har bidratt til en stabil og forutsigbar reisehverdag. Arbeidet med vinterberedskap er et kontinuerlig utviklingsområde og det å identifisert enkelte forbedringspunkter er noe vi gjør etter hver sesong, og som følges godt opp for å sikre ytterligere styrket innsats til fremtidige sesonger.


Testing av nye Maskiner

RailCom har gjennom sesongen fått testet ut både nye og velkjente maskiner i ulike skift og værforhold – noe som har gitt nyttige innspill til hva som fungerer godt, og hva som kan forbedres til neste sesong. Blant maskinene som har blitt testkjørt, er en elektrisk hjullaster fra både Volvo og Liebherr, i tillegg til at det er investert i en ny Avant-maskin. Testingen av elektriske maskiner er del av en bevisst satsing på både effektivitet og bærekraft. Elektriske hjullastere støyer mindre, gir ingen lokale utslipp og bidrar dermed til et bedre arbeidsmiljø – spesielt i tettbygde eller befolkede områder. I tillegg har de lavere driftskostnader og mindre behov for vedlikehold sammenlignet med tradisjonelle dieseldrevne maskiner. Dette gjør dem til et godt valg både med tanke på dagens krav og morgendagens forventninger.


Våren og høysesongen er igang

Samtidig som snøberedskapen er avsluttet, nærmer vi oss også ferdigstillelse av arbeidet på Ekebergbanen Nedre. Den siste innspurten er nå i gang, med sluttpakking av sporet, nøytralisering og kontroll av kontaktledningsanlegget. RailCom benytter både pakkmaskin fra Nordic Tamping Service (NTS) og vår egen Geismarpakker – sistnevnte er spesielt nyttig i de krappeste kurvene hvor større maskiner ikke kommer til. Arbeidet forventes ferdigstilt rundt 7. mai. Vi takker Sporveien for et godt samarbeid gjennom prosjektet.


Med vinteren bak oss, ser vi frem til en ny årstid med nye muligheter. Sommeren bringer med seg flere spennende prosjekter – og RailCom står klare til å ta fatt på oppgavene med samme engasjement og høye kvalitet som alltid.


Bilde: En snøfull dag i januar
Bilde: En snøfull dag i januar

 
 
bottom of page